Toiminta ja tapahtumat

Me Kellokoskelaiset ry:n tapahtumakalenteri 2017

Sivun alalaidassa jo olleiden tapahtumien tunnelmia.

Tapahtumia Kellokoskella

MEKEN PROJEKTIT

Julkaisemme täällä tietoa projekteistamme.

Kelloveneet

MeKe on nyt käynnistänyt hankkeen, jolla kerätään tietoutta, missä kaikkialla Kelloveneitä vielä tällä hetkellä on olemassa. Haaveenamme on saada kerättyä mahdollisimman monta eri Kellovenemallia Kellokoskelle. Olemme kiinnostuneet niin Kellokosken tehtaiden (1955-1962) kuin Fiskarsinkin (1962-) valmistamista Kelloveneistä.

Jos omistat Kelloveneen, ilmoita yhteystietosi sähköpostiosoitteeseen mekellokoskelaiset.ry(at)gmail.com. Jokainen yhteystietonsa ilmoittanut pääsee toimintaansa aloittelevan Kelloveneklubin jäseneksi. Voit myös ilmoittautua Kellokummiksi lähettämällä yhteystietosi sähköpostiosoitteeseen mekellokoskelaiset.ry(at)gmail.com. Kellokummina annat kodin Kelloveneelle ja saat käyttöösi palan kotiseutusi historiaa.

Kellokoskella tehtiin vuonna 1955 veneenrakentamisen historiaa valmistamalla Suomen ensimmäinen alumiinivene, Kellovene.  Idea alumiiniveneiden valmistamiseen tuli toimitusjohtaja Torsten Carlanderin pojalta Per- Håkanilta, joka oli ulkomailla seurannut alumiiniveneiden valmistusta. Venetuotantoa kehitettiin Kellokoskella nopeasti, kaiken kaikkiaan kehiteltiin 12 eri venemallia.

Alumiiniveneet nousivat nopeasti yhdeksi tehtaan tärkeimmäksi tuotteeksi. Veneistä suurin osa meni vientiin mm. Venezuelaan, Kongoon, Intiaan, Tanskaan ja etenkin Ruotsiin. Kellokosken tehdas ehti valmistaa noin 9000 Kello- alumiinivenettä vuoteen 1962 mennessä.

Vuonna 1963 Kellokosken tehdas myytiin ja yhdistettiin Oy Fiskars Ab:hen. Fiskars jatkoi kelloveneiden valmistusta Kellokoskella vielä jonkin aikaa, jonka jälkeen se siirsi venetuotannon Inhan tehtaille Ähtäriin. Fiskars valmistaa edelleen Buster tuotemerkillä alumiiniveneitä, joiden esikuvana on toiminut Kellokosken tehtaiden valmistama Kellovene.

Lähde: Ruukin elämää- kirja

Älä hävitä kellovenettä vaan suo sille arvokkaat eläkevuodet synnyinseuduilla!

MUISTOJA MENNEISTÄ TAPAHTUMISTA

Kommodori Hannu Helasvuo
Regattaan osallistuvat Kelloveneet saapuvat patoaltaalle

KELLOVENEREGATTA

Me Kellokoskelaiset ry järjesti lauantaina 17.8.2013 Kellokoskella patoaltaan läheisyydessä kautta aikojen ensimmäisen Kelloveneregatan.

Kelloveneregatta järjestettiin Kinuskillan Taiteiden tapahtuman yhteydessä. Paikalle oli saapunut ihan mukavasti yleisöä ja näky oli kerrassaan hieno, kun Kelloveneet lipuivat pikku hiljaa kohti patoallasta Kellokosken soittokunnan soittaessa. Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille.

MEKEN TOIMINTAA:

Me Kellokoskelaiset ry:n vuositiedote 2017

PDF-tiedostoVuositiedote 2017-vedos_lopullinen.pdf (2.3 MB)

Me Kellokoskelaiset ry:n syyskokouksen 2016 pöytäkirja ja toimintasuunnitelma vuodelle 2017

PDF-tiedostoSyyskokous 2016_pöytäkirja.pdf (351 kB)

Me Kellokoskelaiset ry:n toimintakertomus vuodelta 2016

PDF-tiedostoToimintakertomus 2016_hyväksytty kevätkokouksessa 23.3.2017.pdf (486 kB)

Kellokosken historiaa lyhyesti

PDF-tiedostoKellokoski historiikki_H.Helasvuo.pdf (409 kB)
Kellokosken historia lyhyesti
PDF-tiedostoKellokoski historik.pdf (140 kB)
Kellokosken historia lyhyesti, ruotsinkielinen